Hokej jako prostředek výchovy dětí
Organizované vyplnění volného času
Dítě má většinou odpolední hodiny vyplněno pohybem na tréninku, tudíž sport je vhodným doplněním školní výuky, kde děti zpravidla sedí v lavicích. A zároveň je hokej prevencí před obezitou, civilizačními chorobami, kriminalitou dětí a mládeže nebo drogami.
Řízení svého času „Time management“
Vzhledem k tomu, že děti musejí zvládat školní výuku a poté zpravidla odpoledne následuje tréninková jednotka, je dítě nuceno se učit hospodařit s časem. Je třeba si určit priority a čas si rozvrhnout. Dítě se musí řádně připravit do školy, absolvovat tréninkovou jednotku, eventuelně domácí doplňkové cvičení a poté zbytek se může věnovat jiné zábavě. Vzhledem k tomu, že v dnešní době jsou běžné kurzy time managementu, tady máte pro své dítě už jeden prakticky zdarma.
Fungování jedince v kolektivu
Většina zaměstnání obnáší práci v kolektivu. Také hokej je o sportování v kolektivním prostředí a dítě se zde musí naučit řešit mezilidské vztahy. Ať je mladý hokejista s někým větší či menší kamarád, tak na ledě se musí táhnout za jeden provaz a podřídit společnému cíli. Cíl v hokeji může být vítězství v utkání, z něhož má dítě radost a dobrý pocit. Cílem firmy je zisk z něhož pak zaměstnanec dostává výplatu.
Zdatnost a odolnost
Kluci si sportováním upevňují fyzickou kondici. Posilujeme také fyzickou i psychickou odolnost. Fyzickou odolnost rozvíjíme například během utkání v osobních soubojích a rovněž nesmíme zapomínat na psychickou odolnost, která se u dětí buduje například v rozhodujících momentech v zápase.
Sportovní všestrannost
Hokej se skládá z přípravy na ledě (on ice) a z přípravy mimo led (off ice). V rámci přípravy mimo led děti rozvíjí zejména rychlost, sílu, vytrvalost, koordinaci a pohyblivost. Také se věnují různým sportovním hrám jako fotbal, basketbal, rugby či třeba v rámci regenerace i plavání. Děti také získávají kladný vztah ke sportu, což pak v dospělosti můžou přenášet na své potomky.
Disciplína a dochvilnost
Disciplína je velmi důležitá vlastnost, kterou postrádáme nejen ve školách, ve sportu, ale také i v práci u zaměstnanců. Stejné je to z dochvilností. Ve sportu a v kolektivním dvojnásob by tyto dvě vlastnosti měly být trenéry striktně vyžadovány. Pozdní příchod na trénink může znamenat nepřipuštění k tréninku, ale pozdní příchod do pracovního procesu může znamenat i výpověď.
Cílevědomost a morálně-volní vlastnosti
Cílevědomá práce jak na tréninku či v zaměstnání je jedním ze základních předpokladů úspěchu. Morálně-volními vlastnostmi rozumějme schopnost se přemoci a jít „na krev“. V tréninku se opravdu „kousnout“ a poslední úsek dojet naplno. V práci je také nutné dodělat zakázku na daný termín tak, aby jí zákazník dostal včas.
Vyrovnání s křivdami
Všichni víme, že v životě není vše spravedlivé. I ve sportu se potkáme s různými křivdami. Například se může jednat o mylný nepříznivý verdikt rozhodčího. Stejně tak se setkáváme s křivdami ve svém pracovním či osobním životě.
Zážitky a kamarádi
Výchova mladých hokejistů v klubech má i sociální aspekty. Děti mají spoustu zážitků z tréninků, zápasů, turnajů či soustředění. Jak ve svém týmu, tak i v jiných týmech získávají kamarády a často se spřátelí i celé rodiny. Dále na privátních kempech se potkávají děti z různých klubů, kamarádí se, dopisují si a porovnávají své dovednosti.
Přístup a jednání ve sportu, škole a životě jsou propojené nádoby, tudíž kdo si neplní povinnosti ve sportu, nebude si je plnit ve škole a posléze ani v životě. Samozřejmě ne vše je ve výchově mladých hokejistů ideální, ale pokud něco tak úplně nefunguje, není to dle mého názoru hokejem jako sportem samotným, ale společenským prostředím ve kterém žijeme a které si všichni sami spoluvytváříme.