Individuální trénink dětských a žákovských kategorií na ledě
V současné době je spousta trenérů či projektů, které nabízejí individuální tréninink. V rámci tohoto článku se budeme bavit o kategoriích od 3. -4. tříd po konce starších žáků. U dorosteneckých kategorií může individuální trénink na ledě mít ještě další rozměr.
Individuální trénink a osobnost trenéra
Důležitá je postava trenéra, poněvadž individuální trénink na ledě je o
- výuce techniky bruslení a individuálních dovedností dětí (např. vedení kotouče, krytí kotouče, přihrávání, střelba, obranné dovednosti)
- velmi kvalitní ukázce a vysvětlení vyučované dovednosti,
- odbornosti trenéra a zkušenostech s různými věkovými kategoriemi při výuce dovedností
- podrobných znalostech metodiky nácviku a detailní techniky daných dovedností
- vytvářeních správných návyků hráče, nácviku a zdokonalování techniky
V případě, že trenér bude mít nedostatky ve znalostech a zkušenostech hrozí špatné vytváření návyků u dítěte, zejména při výuce bruslení. Individuální trénink v těchto kategoriích na ledě nemá kondiční charakter, ale je především o technice.
Výuka dovednosti
Aby měl individuální trénink efekt je potřeba:
- dítě musí spolupracovat, mít chuť se danou dovednost naučit (nikoliv pouze rodič)
- dlouhodobá koncepční práce s daným mladým hráčem
- dostečný počet opakování v požadované kvalitě, aby mohl nastat výsledný efekt
- opakovat stejná cvičení a postupně je modifikovat a směřovat k cíli - není to o tom dělat pokaždé jiné cvičení
- intenzita při cvičení nesmí být na úkor nejlepší možné techniky
Intenzita tréninku
Individuální trénink v těchto věkových kategoriích slouží k výuce bruslení a individuálních dovedností nikoliv k rozvoji kondičních schopností zejména vytrvalosti. Intenzita se odvíjí podle toho v jaké fázi výuky se pohybujeme jestli se jedná o seznámení s dovedností, nácvik nebo zdokonalování. Také podle toho o jakou dovednost se jedná a také zda jsou zapojené velké svalové skupiny či pouze malé svalové skupiny. Například jiné svalové skupiny jsou zapojeny u přímého bruslení vpřed, přenášení síly do každého odrazu a naproti tomu například výce vedení kotouče formou průpravného cvičení na techniku hole v mírném pohybu.
Závěrem
Výhoda individuálního tréninku od týmového tréninku by měla být právě ve větším individuálním přístupu a práci s detailem.
V individuálním tréninku upřednostňujeme kvalitu provedení vyučované dovednosti a poté preferujeme požadovaný počet opakování před pestrostí cviků. Dále pokud dítě nezvládlo požadovanou dovednost na určité úrovni, netlačíme na rychlost provedení.
Nezapomínejme na to, že i přes výuku individuálních dovedností je lední hokej kolektivním sportem a jejich individuální schopnosti a dovednosti by měly být ku prospěchu celého týmu.